Aan het laden...

Visma Addo

Visma Addo de snelle, makkelijke en veilige digitale handtekening
Digitalisering is tot alle aspecten van ons leven doorgedrongen. In het bedrijfsleven zijn we eraan gewend om online te communiceren en zaken te doen, maar het ondertekenen van overeenkomsten gaat vaak nog met een hoop bureaucratische rompslomp gepaard. Want hoe kun je er zeker van zijn dat een overeenkomst die ondertekend is met een elektronische handtekening dezelfde juridische geldigheid heeft als een op papier ondertekende overeenkomst? Visma Addo biedt een snelle, eenvoudige en veilige manier om documenten digitaal te ondertekenen, met drie verschillende vertrouwensniveaus.

Elk type digitale handtekening heeft een andere juridische status, afhankelijk van het betreffende land of regio. In de Europese Unie is de eIDAS-verordening uitgevaardigd om een samenhangend juridisch kader voor elektronische handtekeningen tot stand te brengen. Artikel 25 van de eIDAS-verordening stelt dat het rechtsgevolg van overeenkomsten die digitaal zijn afgesloten en ondertekend niet ontkend mag worden. Met andere woorden: als onderneming of instantie kunt u niet weigeren om contractdocumenten te accepteren of erkennen op grond van het feit dat ze digitaal zijn ondertekend. De verordening bepaalt verder ook dat gekwalificeerde elektronische handtekeningen dezelfde juridische waarde hebben als een geschreven handtekening en dat ze rechtsgeldig zijn in EU-lidstaten.
Visma Addo kent drie soorten elektronische handtekeningen: gewoon, geavanceerd en gekwalificeerd. Deze handtekeningen zijn voor verschillende situaties geschikt, afhankelijk van het vereiste vertrouwensniveau.

Drie soorten handtekeningen

  1. Gewone elektronische handtekening: dit is een standaard elektronische handtekening met het laagste niveau van rechtsgeldigheid, zoals een gescande afbeelding die in een document is geplaatst of een krabbel op een touchscreen. Dit type handtekening is gemakkelijk te gebruiken, aangezien de ontvanger geen speciaal identificatieapparaat nodig heeft. Dit gebrek aan extra identificatie betekent dat een gewone elektronische handtekening niet aan te bevelen is voor zeer vertrouwelijke documenten. Dit type handtekening wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor orderbevestigingen. Visma Addo biedt extra zekerheid door middel van een audittrail van de gehele transactie. Hiermee is het document tevens beschermd tegen onrechtmatige veranderingen.
  2. Geavanceerd: een geavanceerde elektronische handtekening is gegenereerd met behulp van cryptografische methodes en bevat een identiteitsverificatie, bijvoorbeeld middels aanvullende diensten als eHerkenning, iDIN of geavanceerde 2-factor authenticatie. Dit type handtekening heeft een hoger niveau van rechtsgeldigheid en wordt bijvoorbeeld gebruikt voor arbeidscontracten, SIM-kaartcontracten of contracten tussen bedrijven.
  3. Gekwalificeerd: een gekwalificeerde elektronische handtekening wordt gegenereerd met behulp van dezelfde technologie als een geavanceerde digitale handtekening, maar de ondertekenaar moet aanvullende 'ken-uw-klant' controles doorlopen die geleverd worden door een vertrouwde serviceprovider die eIDAS-gecertificeerd is. Voor dit doeleinde werken wij met Cleverbase. Een gekwalificeerde elektronische handtekening wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het kopen van een huis, de overdracht van schulden en kapitaal, verzekeringspolissen en andere documenten waarvoor van wetswege een handtekening vereist is. Dit type handtekening kan niet worden afgewezen. De bewijslast ligt bij de partij die de handtekening betwist.

 

Voor wie is het?

  • Banken, verzekeraars en andere financiële instellingen die gebruik willen maken van gekwalificeerde elektronische handtekeningen.
  • Bedrijven die een betrouwbare en veilige oplossing voor digitale ondertekening nodig hebben.
  • Overheidsinstellingen.
  • Organisaties in de gezondheidszorg.

Hoe werkt het

Visma Addo werkt heel eenvoudig:

  1. Upload uw bestand om te beginnen.
  2. Selecteer de manier van ondertekening die het beste past bij uw situatie. U kunt onder meer kiezen uit touchscreen, SMS-codes, eHerkenning, iDIN, geavanceerde 2-factor authenticatie en Cleverbase. De gekozen methode bepaalt welke soort ondertekening gebruikt wordt, alsmede het vertrouwensniveau.
  3. Stuur het document naar de ontvanger.

Er zijn aanvullende stappen nodig als u voor het hoogste vertrouwensniveau kiest. Zodra de ontvanger heeft ondertekend, krijgt u het ondertekende document terug met een transactielogboek dat u een overzichtelijk beeld geeft van alle activiteit rond het bestand.

Voordelen

  • Minder papierwerk en administratieve handelingen.
  • Werkt sneller en gemakkelijker voor beide ondertekenende partijen.
  • Veilig en juridisch geldig binnen de Europese Unie.

Waarom Visma Connect?

Visma Connect is leider op het gebied van veilige en betrouwbare informatie-uitwisseling en heeft vele jaren ervaring in de publieke sector. Wij zijn een vertrouwde leverancier voor grote bedrijven en overheidsinstellingen en begrijpen heel goed welke juridische en veiligheidsaspecten met hun activiteiten gemoeid zijn.

Neem contact op

Ga met ons in zee en maak deel uit van een nieuw tijdperk in gegevensuitwisseling. Gebruik de knop hieronder of bel en vraag naar Elsbeth Bodde.

New call-to-action
 
088-1161800